top of page
Scherm­afbeelding 2025-02-07 om 11.34.11.png

HKJ

Kansenbiedend

Stimulerend

Relatievaardig

Humaniora Kindsheid Jesu, kortweg HKJ, is een kansenbiedende, stimulerende en relatievaardige school. Samen met leerlingen en ouders gaan we op pad richting (jong)volwassenheid en het hoger onderwijs.

 

Een school is meer dan SAMEN LEREN en we vertellen je dan ook graag hoe we SAMEN LEVEN, hoe we SAMEN ZORGEN en wat we SAMEN DOEN.

Je vindt in de beschrijving van ons opvoedingsproject datgene waarvoor we willen staan, waarop onze schoolwerking geënt wordt en waaraan wij onze eigen werking willen toetsen én op basis waarvan anderen ons mogen bevragen. Ons opvoedingsproject is het referentiekader waarbinnen we willen werken, leren, groeien. De inspiratie voor onze visie vinden we  in de christelijke traditie waarin zelfontplooiing samengaat met verantwoordelijkheid opnemen voor het welzijn van de ander en zin gezocht wordt in verbondenheid met mens, wereld en God.

 

Het is een aanrader om het project in zijn geheel te lezen.

  • Facebook
460181376_972101144927855_5416388587968114558_n.jpg

HKJ - Samen leren

Leren doe je niet alleen. Je klastitularissen en je vakleerkrachten begeleiden je hierin. Ze helpen jou zicht te krijgen op je studiemethode en je groei, ze coachen je bij eventuele studieproblemen, ze stimuleren je en ze helpen je je (studie)vaardigheden aan te leren, aan te scherpen en in te oefenen; deze vaardigheden worden zo door en met jou verfijnd.

 

Als je extra ondersteuning nodig hebt, kan je eventueel terecht bij een leercoach: in kleine groepjes leer je jezelf te organiseren en hoe je beter kan studeren.

 

Voor het studieaanbod op onze school kan je hier terecht.

HKJ - Samen zorgen

Je ouders

 

Je ouders zijn een belangrijk steunpunt voor je: ze gaan met jou in dialoog over je schoolse leven. Ze helpen je je goed in je vel voelen en kunnen je ook ondersteunen bij het organiseren van je studie. Op Smartschool vinden zij  de studiebegeleidingsdocumenten die ook je leerkrachten gebruiken.

Je ouders gaan niet alleen met jou in dialoog maar ook met de school. De school organiseert immers op geregelde tijdstippen oudercontac­ten. Wanneer nodig, kunnen je ouders ook hier­buiten terecht bij de klastitularis, vakleerkracht of directie. Directe communicatie vinden we zeer belangrijk!

 

Je klasgenoten

 

Jij maakt deel uit van een groep die elke dag samen klas maakt: samen leven, samen leren, vriendschappen bouwen, problemen aanpakken ... Je klasgenoten zijn je bondgenoten. Bondgenoten krijg je niet enkel door georganiseerde klasacti­viteiten zoals de vriendschapsdag, sportdag, uit­stappen … maar ook door tal van spontane, leuke, soms ook moeilijke klasmomenten.

Je leerkrachten

Je klastitularissen zijn jouw coaches op school. Ze organiseren samen met jou de leuke klasmo­menten en zijn er ook als steun en probleemop­losser wanneer je je niet zo goed voelt. Heb je een goed idee of zie je een probleem, zij zijn je aanspreekpunt: samen gaan jullie op pad.

Ook de vakleerkrachten staan klaar om jullie te helpen indien nodig.

 

Het zorgteam

 

Als je zelf met een probleem zit of je ziet dat een van je medeleerlingen een probleem heeft, kan je terecht bij je klastitularis of bij één van de zorgleerkrachten. Zij hebben heel wat ervaring en kunnen je vaak helpen met lastige vragen of moeilijke situaties waarover je thuis of met je vrienden moeilijk kan praten, of waarvoor je geen oplossing vindt.

De zorgleerkrachten zullen samen met jou uitzoeken hoe je best geholpen kan worden. Ze zullen niet zomaar iets beslissen zonder jouw instemming of medeweten. Zo kunnen jullie er samen voor kiezen om naar het CLB te stappen of om doorverwezen te worden naar meer gespecialiseerde hulp, maar vaak volstaat het ook om te praten en zelf oplossingen te zoeken.

Als je een leerstoornis hebt (bijvoorbeeld dyslexie, ADHD, enz.) of je ondervindt specifieke leerproblemen, kan je gebruik maken van ‘redelijke aanpassingen’. Het is belangrijk dat je samen met je ouders en je klastitularis goed aangeeft waar je tegenaan loopt. Je klastitularis en het zorgteam bekijken dan samen met jou en je ouders welke ondersteuning je nodig hebt. Voorbeelden van ‘redelijke aanpassingen’ zijn: meer tijd om je examens af te werken, een buddy die je helpt je notities bij te houden, enz. In het formulier “vertrouwelijke informatie” kan je je leerstoornis of leermoeilijkheid vermelden. Of je vertelt het gewoon aan je klastitularis. We proberen op onze school elke leerling met eender welk leerprobleem zo goed mogelijk te helpen door samen uit te zoeken welke ‘redelijke aanpassingen’ kunnen helpen.

Het zorgbeleid op onze school wordt ondersteund door het VCLB Hasselt en het Ondersteuningsnetwerk Limburg.

Wil je meer informatie over ons zorgbeleid, dan kan je contact opnemen met de zorgcoördinator:

jochem.smets@kjhasselt.be

VLC Limburg.png

HKJ - Samen doen!

School is meer dan lessen

alleen. Je krijgt als leerling

allerlei kansen om je horizon

te verruimen en school

samen te beleven.

Teambuilding

Om de verbondenheid te stimuleren en de klas­sfeer te versterken organiseren we een aantal klasmomenten in de loop van het schooljaar en een vriendschapsdag in september. Ook de (vak­gebonden) uitstappen dragen bij tot het groepsge­voel. Samen staan we sterker.

Excursies en themadagen

Opdat vakoverschrijdende eindtermen zoals kri­tisch denken, respect, zorgzaamheid, communica­tie en relaties, actief burgerschap, herinnerings-educatie, samenwerken, open en constructieve houding … geen dode letter blijven, worden er op school en daarbuiten allerlei excursies en thema­dagen georganiseerd. Een greep uit het aanbod: de vriendschapsdag voor elk leerjaar in septem­ber, de dag van de economie in het vierde en zes­de jaar, KRAS, de dikketruiendag, de sportdag, de wiskunde B-dag, de olympiades, theater- en filmvoorstellin­gen … Daarnaast zijn er ook de talrijke excursies zoals die naar Heckenrode, Parijs, Trier, Ieper, Middelheim, Breendonk …

Risicowerking

Met de risicoprojecten in het derde en het vier­de jaar willen we je weerbaarder maken tegen de gevaren van een ‘kick-mentaliteit’ en leer je hoe je allerlei risico’s zoals medicatie, alcohol, illega­le drugs, pesten, computerverslaving … moet in­schatten en vermijden.

KRAS

Hoe komt een wet tot stand? Hoe werkt de demo­cratie? Wie heeft nu eigenlijk de macht? Als dit voor jou herkenbare vragen zijn en je rond een actueel thema wel eens de praktijk wil meema­ken, dan is KRAS iets voor jou. Viermaal per jaar krijg je de kans om samen met jongeren uit an­dere scholen parlementariër te zijn en de wereld te veranderen. Aan het eind is er telkens een slot­zitting in het parlement in Brussel, met alle scho­lierenparlementen uit Vlaanderen en ook enkele ‘echte’ politici. En, geloof het of niet, soms worden er zelfs delen van jullie resoluties overgenomen in echte wetsvoorstellen en gaat het dus verder dan een spel dat heel erg boeiend is.

Wereldteam

We delen onze bijzonder mooie aardbol met meer dan 7 miljard mensen, en met bijna ontelbaar veel dieren- en plantensoorten. Het Wereldteam is een groep enthousiaste leerlingen en leerkrachten die actief wil meebouwen aan een wereld die duur­zaam en eerlijk is, waar iedereen een goed leven kan leiden en er zorg is voor het milieu. Het we­reldteam bedenkt elk jaar een hele hoop acties en initiatieven om de wereld op school te brengen en met de school ons steentje bij te dragen aan de wereld. Zo is er de wereldwinkel, Rikolto, Broeder­lijk Delen, hulp in een asielcentrum en nog veel meer. In het Wereldteam kan je een beetje van je energie investeren in het samen beter maken van onze wereld.

464223826_18008848220648853_8541158701052528443_n.jpg

Seminarie

In de seminaries humane wetenschappen, wetenschappen en moderne talen in de derde graad leer je via allerlei vernieuwende werkvormen samen thema’s vakoverschrijdend onderzoeken en voor de klas brengen. Je krijgt een team van verschillende leerkrachten die je hier zo goed mogelijk in begeleiden.

Project

Onder het motto ‘Kruip onder de stolp uit’ verken je in het vijfde jaar tijdens de projectdagen de maatschappij die je omringt. Je trekt er woensdag, donderdag en vrijdag voor de krokusvakantie op uit om experts en ervaringsdeskundigen te interviewen en in allerlei instellingen je oor te luisteren te leggen. Zo leer je over de maatschappij via een zelfgekozen thema en leer je in groep overleggen en een paper schrijven.

Vakverdieping

Tijdens de vakverdiepingsdagen in het laatste jaar bijt je je vast in een vak dat je echt boeit. Zo kan je al een tipje van de sluier lichten voor je studiekeuze. Enkele smaakmakers zijn alvast ‘toelatingsproef geneeskunde’, ‘een hoofdstuk fysica verkennen uit het hoger onderwijs’, ‘het lopen van een halve marathon’, ‘Spaans’, ‘een eigen onderneming starten’, ‘sport en fysica’ of ‘exploratiedagen’. Als je als zesdejaars uit een lange lijst van onderwerpen je ‘goesting’ niet kan vinden, kan je je ook in een eigen onderwerp verdiepen in de vorm van een ‘leercontract’ onder begeleiding van een zelfgekozen leerkracht.

Erasmus+

‘Travel broadens the mind’

De Europese uitwisselingen brengen Europa naar de klas en de beste manier om andere culturen te ontdekken en te waarderen is er zelf op uit te trekken, in een gastgezin te verblijven en zelf gasten te ontvangen. Door over de grenzen heen samen te werken met peers verruimt de blik van onze leerlingen, wordt hun taalvaardigheid verder ontwikkeld en het opnemen van engagement gestimuleerd.
Als Erasmus+-school organiseren we voor onze globetrotters uitwisselingen met partnerscholen in Spanje, Italië, Polen, Noorwegen, Finland, Duitsland, Slowakije ...
Om leerlingen deze kansen te kunnen bieden krijgen we de steun van Epos Vlaanderen (Erasmus+).

Logo Epos, Erasmus+, ons logo

europa.png
463419592_18008276000648853_6050809469002764152_n (1).jpg

Italiëreis

Naast inspanning hoort ook ontspanning en dus pakken heel wat vijfdejaars tijdens de paasvakantie hun koffers en ze trekken naar Italië

Bezinning

De leerlingen van het vijfde jaar maken in de loop van het tweede semester een dag tijd om stil te staan bij wat hen bezighoudt en om te reflecteren over hoe ze in het leven staan. Ze doen dit onder de begeleiding van een medewerker van vzw Ode en de klastitularissen.

De leerlingen van het zesde jaar gaan drie dagen op bezinning: drie dagen weg van de school, los van alle verplich­tingen en vaste patronen, geconfronteerd met stil­te, zichzelf, andere mensen, andere omgeving … Zij kunnen hierbij kiezen tussen verschillende formu­les: gespreksdagen waarbij ze op zoek gaan naar diepgang, stilstaan bij wat er achter de oppervlak­te zit en durven vanzelfsprekendheid doorbreken, pelgrimstochten waarbij ze samen op weg gaan, hindernissen niet ontwijken en grenzen verleggen, meeleefdagen in tehuizen voor ouderen of mensen met andere begaafdheden en grenzen waarbij ze hun eigen grenzen verleggen.

Chrysostomos

Chrysostomos is ongetwijfeld hét hoogtepunt voor de laatstejaars. Nog 100 symbolische dagen af­tellen alvorens ze de schoolpoort van HKJ achter zich dichttrekken en dat vieren ze met hun X-mos. Maanden op voorhand begint het plannen, over­leggen, vergaderen, repeteren, budgetteren … en als kers op de taart is er de show voor de vijf­dejaars en de leerkrachten. ’s Avonds sluiten we samen af met een geweldige X-mosfuif.

bottom of page